Elbil

09.03.24 – 14:00 – Vi har identifisert årsaken til problemer som dukket opp i ladeanlegget denne uken. Rotårsaken var en defekt router. Det er installert en midlertidig løsning som sørger for at anlegget fungerer. Ikke alle bokser er enda på nett, men vi regner med at dette vil løse seg i løpet av dagen lørdag. På sikt er det ønskelig å bygge om anlegget slik at det blir mer robust. Dette inkluderer bedre wifi dekning og kapasitet i garasjen.

Oppjustering av tilgjengelig effekt i ladeanlegget på Lilleborg

Siden vi er bedriftskunder (har forbruk på over 100.000 kWh per år), er maksimal effekt noe som påvirker prisen per kWh ganske mye. Vi som driver anlegget forsøker derfor hele tiden å følge med på at det slippes på passe mye effekt – nok til at alle får ladet det de trenger, men samtidig ikke for mye, slik at prisen per kWh ikke blir for høy. Ettersom det hele tiden installeres nye ladere og mengden strøm som skal lades gjennom et døgn går opp, må maksimal effekt derfor justeres opp. Vi har nå lagt på ekstra 15% på maksimal total effekt til 83,5 kW. Denne effekten fordeles av ladesystemet etter et køsystem når nye biler kobles på. Siden anlegget er dimensjonert med god margin for 400 biler, har vi mer enn nok å gå på for fremtiden (690 kW). Hvis du opplever problemer med å få bilen din ladet, vil vi gjerne at du gir beskjed på epost til elbil (at) lilleborger.no.

Melding fra OBOS 06.02.2024 15:25, ad etterfakturering for enkelte for T2-2023 (fakturaen har dessverre referert T3-2023) og faktura for T3-2023:
“Ved en teknisk feil fikk beklageligvis fakturaene som ble produsert den 31.01.24 forfallsdato tilbake i tid. En konsekvens av dette er at alle fakturaene har gått pr post fordi eFaktura ikke håndterer dette.
I og med at forfallet hadde forfalt når de ble produsert så har det gått purring på fakturaene.
Det vi nå har gjort er at vi har reprodusert fakturaene som ble sendt for T3 og rest for T2 og lagt inn forfall 20.02.24 (14 dager fra i dag). Da vil de som har en elektronisk avtale motta dette i nettbanken eller e-post.
Vi kan bekrefte at alle purringer/inkassovarsler tilbakeføres og dere kan forholde dere til fakturaen(e) som er sendt. Vi beklager igjen feilen som har oppstått.”

Gjeldende forfallsdato er altså 20.02.2024, ikke annen dato som oppgitt på papirutgave(r).

 
Fakturaunderlag Tertial 3 2023 (september-desember 2023)
Tilleggsinfo lagt ut 06.02.2024, 15:17: Fakturering for T3-2023 er sendt ut fra OBOS til nettbankene i dag. Dessverre har OBOS sendt både papirfaktura og “på direkten” i tillegg feilsendt inkassovarsel på samme – til postadressen vi har registrert.
Dette har de fått beskjed om å returnere en erklæring om at denne faktisk er annullert. Dette vil bli oppdatert her senere.
Tilleggsinfo lagt ut 06.02.2024, 13:30: Faktura for forbruk T3-2023 er nettopp sendt ut i eFaktura til nettbanken.
NB: De som har mottatt 2 fakturaer referert med T3-2023 i dag; vennligst sjekk info under ad forsinket T2-2023 fakturering, under.
I tillegg til forbruk kommer 50 kr. i felles/adm. kostnader for hver måned med registrert forbruk, per ladestasjon. .
Pris per kWh på våre ladestasjoner utgjør hhv. kr. 0,76 1,36 1,80 og 1,66 for disse 4 månedene.

Detaljer per ladestasjon kan du se her:
https://www.lilleborger.no/ekstern/wordpress/wp-includes/images/media/document.png

Fakturaunderlag Tertial 2 2023 (mai-august 2023)
Tilleggsinfo lagt ut 06.02.2024, 11:30: Etterfakturering for T2 er sendt ut fra OBOS i dag, men det er oppgitt T3-2023. Om du sjekker beløp for din ladestasjon i linken under skal beløpet korrespondere. Dessverre har OBOS dernest “på direkten” i tillegg feilsendt inkassovarsel på det samme. Dette har de fått beskjed om å returnere en erklæring om at denne faktisk er annullert.
Tilleggsinfo lagt ut 31.01.2024: Vi fikk i går oppgitt fra OBOS Eiendomsforvaltning at deres utfakturering for elbil ladestasjon forbruk hos Lilleborg DLG – for perioden mai-august 2023 (tertial 2) ikke som forventet ble utført for alle, i oktober 2023. Dette gjelder 6 førstegangs fakturerte i T2-2023, samt alle med ladestasjon på p-plass nummer 319 eller høyere.
OBOS har i ettermiddag oppgitt til oss hvem dette berører og de har send ut faktura for de de det gjelder i dag 31.01.2024.
Vi beklager det inntrufne og er klar over at det her har gått veldig lang tid før fakturautsendelsen ble ekspedert.

Faktura for T2-20223 – mai-august:
I tillegg til forbruk kommer 50 kr. i felles/adm. kostnader for hver måned med registrert forbruk, per ladestasjon. .
Pris per kWh på våre ladestasjoner utgjør hhv. kr. 1,59, 1,58, 1,16 og 0,92 for disse 4 månedene.

Detaljer per ladestasjon kan du se her:

Ønsker du å betale elbil ladefaktura med eFaktura og/eller Avtalegiro – se denne linken:

https://www.obos.no/dette-er-obos/nyheter/betal-felleskostnader-med-efaktura

Slik bestiller du ladestasjon

Hvis du ønsker ladestasjon på p-plass som du har eksklusiv bruksrett på, tilbys bestilling for omgående levering. Det vil si levering innen ca 2-3 uker. Pris blir da 24.894 inkl. mva., inklusive installasjon. Ved oppsamling av minimum 3 samtidige bestillinger er prisen 23.563 inkl. mva.

Vi har fått spørsmål til installasjonskostnaden. Ladestasjonen skal stå som en del av et større anlegg som inkluderer lastbalansering, effektstyring, fakturering mm. Anlegget er levert fra leverandøren Oneco i 2018, med 5 års garantiforpliktelse. Du kan derfor dessverre ikke sette opp en valgfri type ladestasjon og/eller selv velge annen installatør.

For å bestille gjør du følgende:

1) Fyll inn skjema:

Signer, scann inn (eller ta bilde med mobilen)

2) Send det utfylte skjemaet på epost til elbil@lilleborger.no og angi om det er hastebestilling eller oppsamlingsbestilling.

Du vil da få bekreftelse på bestillingen. Deretter vil vi sørge for at Installatør (Sønnico) setter boksen i bestilling, monterer når boksen ankommer og sender faktura direkte til deg (på e-post). Faktisk forbruk registreres av boksen og det skjer en avregning hvert kvartal basert på faktisk pris fra Hafslund. Pris per forbrukt kWh er lik kostpris inn til DLG pluss et månedlig adm gebyr (for tiden kr. 50,00 per måned med avlest ladeforbruk) som dekker fakturering og serviceutgifter på anlegget. Pris per kw/h ligger vanligvis i intervallet 0,70 – 1,70 Kr/kWh (høyere vinterstid, vesentlig grunnet effektledd). Hvis du ikke skal bruke boksen med en gang, kan boksen deaktiveres etter montering.  Deaktivert boks koster ikke noe. De-aktivering og Aktivering blir utført ved å sende en e-post til adressen over (elbil@lilleborger.no) og gjennomføres normalt innen etterfølgende virkedag.

Svar på vanlige spørsmål

Hvis ladeboksen er montert og aktivert, er det bare å koble til ladekabel mellom Zaptec ladeboks og bil, så vil lading starte automatisk. Du trenger ikke bruke app eller ladebrikke.

SPØRSMÅL: Hva om det oppstår en feil på ladestasjonen som krever reparasjon eller bytte?
Din ladestasjon er kjøpt inn av deg personlig eller tidligere p-plass “eier”, via OneCo.
Garantiperiode v/i forbrukerkjøp er 5 år – da vil OneCo eller produsenten Zaptec stå ansvarlig for feilrettingen.  Når garantitiden er utløpt må du selv dekke kostnaden som reparasjon eller bytte utløser.
Du som eier må følgelig være bestiller for slikt utbedringsoppdrag –
som elbil@lilleborger.no kan formidle til OneCo. 

SPØRSMÅL: Kan man koble til ladeboksen med en app over nettet?
SVAR: Ja, du kan laste ned Zaptec appen fra Google Play eller Appstore. Du trenger ikke appen for å lade – dette gjøres ganske enkelt ved å koble ladekabelen til bilen og boksen, så starter ladingen. Appen kan kobles til din konto i systemet som styrer ladingen og kan vise hvordan det går med ladingen. Du kan også låse ladekabelen fast til ladeboksen. Hvis du ønsker å bruke appen, må du beskjed til elbil@lilleborger.no om å få åpnet for appstyring av boksen. Når dette er på plass, kan du logge inn i appen med din epost adresse.

SPØRSMÅL: Jeg har koblet til kabel mellom bil og boks. Det står “Klar til å lade – kontroller strømkilde” i bilens app og ladingen starter ikke. Er det en feil her?
SVAR: Dette betyr at ikke ladeboksen har satt på effekt enda. Dette kan enten bety at den ikke har rukket å gjøre det (det tar noen sekunder), eller at det ikke er ledig effekt i øyeblikket (kanskje kobler du til i rushtiden mellom 16-21). Slike situasjoner vil normalt løse seg av seg selv etter en stund. Hvis laderen lyser blått uten at det settes på ladeeffekt betyr det at systemet har plassert din bil i køen og vil gi ladestrøm når andre foran deg er ferdig oppladet. Dette vil du særlig oppleve på ettermiddag/kveld søndag-torsdag.

SPØRSMÅL: Hvordan lader jeg – trenger jeg å registrere en ladebrikke eller liknende? SVAR: Nei, hvis din lader er åpnet for lading, er det er bare å koble ladekabelen til din boks og din bil – så starter ladingen automatisk når det er ledig kapasitet. Vi har satt opp anlegget uten tilgangskontroll, da det ikke er lov å stå på andres parkeringsplass. Noen ganger er det ikke ledig kapasitet, da starter ladingen så snart det blir din tur. Dette vil normalt bare intreffe mellom 16-20 på hverdager. Resten av tiden vil ladingen starte med en gang. Anlegget fordeler kapasitet automatisk. Hvis du får melding fra bilen om at ladingen har blitt avbrutt, kan årsaken være at ladeanlegget har avbrutt ladingen i forbindelse med at det har endret effekt til laderen din. Ladingen fortsetter da umiddelbart med ny (og ofte høyere) effekt.

SPØRSMÅL: Jeg har ladestasjon, men den er deaktivert. Nå har jeg fått meg elbil og ønsker å bruke ladestasjonen. Hva gjør jeg?
SVAR: Send en epost til elbil@lilleborger.no.

SPØRSMÅL: Hvordan blir jeg fakturert?
SVAR: Vi tar ut forbruk målt av systemet for hver enkelt måler på den enkeltes plass og så viderefaktureres denne strømmen til kostpris. Anlegget er satt opp med egen måler til hele anlegget slik at det blir lett å ha oversikt over hvor mye strøm det lades med totalt. Denne kostnaden fordeles og viderefaktureres til hver enkelt bruker basert på antall kWh logget per ladestasjon, for respektive måned. I tillegg kommer 50 kr/mnd for administrasjon og service for aktiverte ladere. Sameiet Lilleborg DLG v/OBOS sender egen faktura for dette ca 3-4 uker etter utløpt kvartal.

SPØRSMÅL: Jeg kjører ganske langt hver dag. Er det tilstrekkelig kapasitet og ladehastighet til å dekke mitt behov?
SVAR: Ja, anlegget er dimensjonert slik at hvis alle bilene i garasjen var elbiler, ville det være kapasitet til at hver bil kunne kjøre mer enn 100 Km hver dag i gjennomsnitt. Hvor raskt det kan lades avhenger dels av hvor mye effekt som er ledig og maksimal kapasitet på laderen i bilen. Det er bygd ut med maksimal effekt på 22 kW til hver boks. Hvis bilen støtter dette, vil man da kunne lade et batteri som rekker til 500 Km kjøring fra helt tomt til helt fullt på ca 4 timer hvis det er tilgjengelig kapasitet. For å unngå at vi må betale høy effektkomponent på strømmen, er effekten imidlertid strupet ned. Vi forsøker å holde jevnlig øye med ladingen for å sjekke at alle faktisk får ladet. Hvis det er behov for øke tilgjengelig effekt (kapasitet) kan dette gjøres raskt. I øyeblikket (nov-22) har vi en utnyttelsesgrad på ca 4% av installert effekt, så vi har mye å gå på.

SPØRSMÅL: Hvor mye effekt kan jeg få og hvorfor får jeg ikke alltid så høy effekt? SVAR: anlegget er bygd på TN-400V infrastruktur og boksene vi bruker (Zaptec Pro) kan levere inntil 22 kW. Sagt på en annen måte kan de levere 32 A på 3 faser hvis bilen støtter dette. Siden vi deler på effekt vil man bare få dette hvis det er ledig effekt. I tillegg har vi satt en total (hard) grense på toppeffekt for hele anlegget. Dette gjøres fordi hvor mye maks effekt vi tar ut over en periode avgjør effektledd for nettleie delen for hele forbruket den måneden. Dette kan ha meget stor påvirkning på kostnadene vi alle skal betale, spesielt i vintermånedene Des, Jan, Feb. Vi følger med på hvordan belastningen er gjennom døgnet og forsøker å justere denne grensen jevnlig slik at vi holder nede toppeffekten og dermed gjennomsnittsprisen per kWh, men så høyt at alle samtidig får ladet ferdig bilen på kvelden og gjennom natten.

SPØRSMÅL: Blir det billigere for meg hvis jeg passer på bare å lade på natten? Nei. Vi beregner uansett en gjennomsnittskostnad som fordeles per kWh. Det er andre forhold enn døgnvariasjon i spotpris som påvirker energikostnad mer hos oss. Uansett har vi ikke IT systemer eller målinger som kan beregne hvordan slike variasjoner kunne reflekteres til hver enkelt. Vi ønsker uansett ikke å fordele ladingen helt fritt utover, da vi må sørge for at alle får ladet på effekten vi har. Derfor er det mest ideelle at man kobler til bilen når den parkeres og så kan ladeanlegget ta bilene etter tur. Vi får forresten strømstøtte til ladingen.

SPØRSMÅL: Ladeboksene skal oppgraderes for å få ny funksjonalitet, trenger jeg å bekymre meg for det?
SVAR: Nei, dette skjer automatisk. DLG kontrollerer også anlegget periodisk.

Nyttige dokumenter

Her finner du oppdatert informasjon om Zaptec ladestasjoner: